Sistemul de tracțiune pe față, cunoscut sub acronimul FWD (Front-Wheel Drive), a revoluționat industria auto încă din anii 1920. Primul vehicul care a integrat acest concept inovator a fost roadsterul Alvis în 1928, deschizând calea către adoptarea sa largă în deceniile următoare. Totuși, adevărata sa glorie a venit în anii 1960 și 1970, când producătorii auto au început să îl implementeze pe scară largă în automobilele de dimensiuni medii și compacte.
Pentru a înțelege cum funcționează tracțiunea pe față, trebuie să explorăm componentele sale esențiale. Grupul motopropulsor al unui vehicul FWD este alcătuit din următoarele elemente-cheie:
Conectată la volanta motorului prin intermediul unui ambreiaj sau a unui convertor de cuplu hidraulic, cutia de viteze transmite cuplul de la motor către transmisia finală. Aceasta ajustează raportul de transmisie, permițând reglarea cuplului în funcție de necesități.
Transmisia principală modifică cuplul de ieșire al cutiei de viteze și îl trimite către diferențial. Aceasta etapă este crucială pentru a asigura o distribuție corectă a puterii către roțile motrice.
Diferențialul distribuie puterea între roțile din față ale vehiculului. În multe cazuri, acesta este blocat electronic și poate fi integrat în carcasa cutiei de viteze pentru a asigura o construcție compactă.
Axele planetare transferă cuplul de la diferențial la roțile motrice, permițând mișcarea vehiculului.
Sistemul de tracțiune pe față poate fi implementat într-o varietate de configurații, fiecare cu avantajele și dezavantajele sale specifice. Iată câteva dintre cele mai frecvente:
Motorul, transmisia finală și cutia de viteze sunt aliniate una în spatele celeilalte. Exemple includ Audi A4 B9, Volkswagen Passat B2 și Alfa Romeo Arna.
Motorul este amplasat în spatele axului, o configurație adoptată de Citroën (DS) și Renault (4, 5).
Motorul, transmisia finală și cutia de viteze sunt dispuse transversal față de axă. Modele precum Volkswagen Golf și Opel Astra utilizează această configurație.
O configurare mai puțin întâlnită, în care motorul transversal este amplasat deasupra axului. Exemple includ Peugeot 104 și Citroën Visa Super.
Adoptarea sistemului de tracțiune pe față a adus numeroase beneficii semnificative pentru producători și utilizatori:
Cu roțile motrice amplasate aproape de sursa de putere, nivelul de tracțiune este mai ridicat, rezultând într-un consum de combustibil mai redus și emisii mai mici.
Configurarea compactă eliberează spațiu în interiorul vehiculului, permițând proiectarea unor habitacluri mai spațioase și confortabile.
Greutatea concentrată în fața vehiculului oferă o manevrabilitate superioară, în special în condiții dificile sau la viteze mai mari.
Datorită simplității sale și a numărului redus de componente, sistemul FWD este mai ieftin de proiectat, fabricat și întreținut.
În ciuda avantajelor, sistemul de tracțiune pe față prezintă anumite provocări și limitări:
Concentrarea greutății în față poate duce la o distribuție inegală a sarcinii, afectând aderența și stabilitatea.
În condiții de frânare puternică sau viraje strânse, FWD poate fi predispus la subvirare, unde vehiculul tinde să continue în linie dreaptă.
Sistemul FWD poate fi limitat în cazul vehiculelor de înaltă performanță, unde tracțiunea integrală sau pe puntea spate este preferată.
Pentru a depăși aceste provocări, producătorii auto au dezvoltat soluții inovatoare:
Implementarea sistemelor electronice precum ESP sau VDC ajută la menținerea controlului în situații critice, prevenind derapajele.
Unele vehicule moderne sunt echipate cu sisteme de distribuție variabilă a cuplului, îmbunătățind tracțiunea și stabilitatea.
Suspensiile adaptive pot modifica caracteristicile de rulare în funcție de condițiile de drum și stilul de condus, ameliorând efectele negative ale distribuției inegale a greutății.
Vectorizarea cuplului aplică frână la anumite roți pentru a îmbunătăți manevrabilitatea în viraje.
În ciuda apariției tehnologiilor de tracțiune integrală și pe puntea spate, FWD rămâne popular datorită avantajelor sale de cost, eficiență și spațiu interior. Industria auto explorează noi modalități de îmbunătățire a acestui sistem:
Pe măsură ce tehnologiile auto evoluează, este de așteptat ca sistemul FWD să rămână o prezență puternică, beneficiind de îmbunătățiri continue pentru a oferi o experiență de condus de excepție.
Echipa BCCH Auto Switzerland oferă clienților consultanța necesară achiziționării unui autovehicul din stocul propriu sau la comandă de oriunde din țările Uniunii Europene.