Acasa Blog RWD - Totul despre tractiunea spate
rwd

RWD - Totul despre tractiunea spate

În lumea automobilelor, există diverse configurații ale sistemului de transmisie, fiecare cu avantajele și dezavantajele sale. Însă una dintre cele mai populare și apreciate rămâne transmisia cu roți motrice spate, cunoscută sub acronimul RWD (Rear-Wheel Drive). Acest sistem a fost o piatră de temelie în industria auto de-a lungul timpului și continuă să captiveze pasionații de performanță și conducere dinamică.

Ce este RWD?

rwd tractiune

Sistemul RWD este o configurație în care puterea generată de motor este transmisă către roțile din spate ale automobilului. Acest lucru se realizează printr-un lanț de componente mecanice care încep de la motor, trec prin cutia de viteze, arborele de transmisie (cardanul) și ajung la puntea spate, care acționează roțile motrice.

Cum funcționează sistemului RWD?

Să analizăm modul în care funcționează acest sistem de transmisie. Motorul, montat în partea din față a automobilului, transformă energia chimică a combustibilului în energie mecanică sub forma unui cuplu de torsiune. Acest cuplu este transferat către cutia de viteze, care îl adaptează și îl transmite mai departe către arborele de transmisie.

Arborele de transmisie, cunoscut și sub numele de cardan, este un element esențial în sistemul RWD. El este o bară solidă, flexibilă, care transmite puterea de la cutia de viteze către puntea spate. Datorită construcției sale, cardanul poate compensa unghiurile și mișcările relative între componentele automobilului, asigurând o transmisie lină a puterii.

Odată ajunsă la puntea spate, puterea este transferată către diferențialul central, care are rolul de a distribui cuplul de torsiune în mod egal către roțile motrice din spate. Diferențialul permite, de asemenea, roțile să se rotească cu viteze diferite în timpul virării, prevenind derapajele și uzura prematură a anvelopelor.

Beneficiile sistemului RWD

Sistemul RWD oferă o serie de avantaje semnificative pentru pasionații de conducere sportivă și performanță:

  1. Distribuție echilibrată a greutății: Greutatea motorului în partea din față și a punții spate în spatele automobilului asigură o distribuție echilibrată a masei, ceea ce îmbunătățește manevrabilitatea și stabilitatea la viteze ridicate.
  2. Tracțiune excelentă la accelerare: În timpul accelerării, greutatea se transferă către roțile motrice din spate, oferind o tracțiune superioară și o aderență îmbunătățită pe suprafețe uscate.
  3. Experiență de conducere captivantă: Senzația de putere transmisă către roțile din spate creează o conexiune unică între șofer și mașină, oferind o experiență de conducere autentică și emoționantă.
  4. Performanță superioară: Datorită distribuției greutății și tracțiunii excelente, automobilele RWD sunt adesea preferate pentru performanțe înalte, atât pe circuite, cât și în condiții de conducere obișnuite.

Provocările sistemului RWD

Cu toate acestea, sistemul RWD nu este lipsit de provocări și dezavantaje:

  1. Tracțiune redusă pe suprafețe alunecoase: Pe suprafețe acoperite cu zăpadă, gheață sau ploaie, roțile motrice din spate pot avea dificultăți în a menține tracțiunea, ducând la derapaje sau pierderea controlului.
  2. Complexitate mecanică: Componentele suplimentare, cum ar fi arborele de transmisie și puntea spate, cresc complexitatea mecanică a sistemului RWD, ceea ce poate duce la costuri de întreținere mai ridicate.
  3. Spațiu interior limitat: Prezența tunelului de transmisie în interiorul habitaclului poate reduce spațiul disponibil pentru pasageri și bagaje.

Configurații alternative ale sistemului RWD

Deși configurația standard a sistemului RWD implică motorul montat în partea din față și transmisia puterii către roțile din spate, există și alte variante interesante:

Configurația mid-engine RWD

În această configurație, motorul este amplasat în centrul automobilului, între axele față și spate. Acest lucru asigură o distribuție excelentă a greutății și un echilibru perfect, îmbunătățind și mai mult manevrabilitatea și performanța în viraje.

Exemple de automobile cu configurație mid-engine RWD:

Lamborghini Huracan Coupe 5.2 Evo 610 CP
Lamborghini Huracan Coupe 5.2 Evo 610 CP
2022
7.200 km
Benzina
277.999 €
TVA deductibil
Lamborghini Huracan Lamborghini Huracán Spyder LP610-4
Lamborghini Huracan Lamborghini Huracán Spyder LP610-4
2016
38.200 km
Benzina
221.000 €
TVA nedeductibil
Lamborghini Huracan Lamborghini Huracán Spyder LP 580 RWD
Lamborghini Huracan Lamborghini Huracán Spyder LP 580 RWD
2018
10.800 km
Benzina
265.000 €
TVA deductibil
Lamborghini Huracan Lamborghini Huracán Spyder LP610-4
Lamborghini Huracan Lamborghini Huracán Spyder LP610-4
2019
20.000 km
Benzina
268.000 €
TVA deductibil
Lamborghini Huracan STO
Lamborghini Huracan STO
2022
4.530 km
Benzina
429.951 €
TVA deductibil

Configurația rear-engine RWD

O configurație mai puțin obișnuită, dar totuși fascinantă, este cea cu motorul amplasat în partea din spate a automobilului. Această abordare oferă un echilibru excelent al greutății și o tracțiune remarcabilă la accelerare, însă poate afecta negativ manevrabilitatea și stabilitatea la viteze ridicate.

Exemple de automobile cu configurație rear-engine RWD:

Mașini populare cu sistem RWD

Datorită performanțelor și experienței de conducere captivante pe care le oferă, sistemul RWD este preferat de multe mărci auto de top pentru modelele lor de performanță și sport:

  • BMW Seria 3 și Seria 5
  • Mercedes-Benz Clasa C și Clasa E
  • Audi A4 și A6 (modele quattro)
  • Lexus IS și GS
  • Infiniti Q50 și Q60
  • Jaguar XE și XF
  • Cadillac ATS și CTS
  • Ford Mustang
  • Chevrolet Camaro
  • Dodge Challenger și Charger

Aceste automobile combină eleganța și luxul cu performanțele superioare oferite de sistemul RWD, oferind o experiență de conducere de neuitat pentru pasionații de viteză și manevrabilitate.

BMW Seria 3 330e Luxury Line
BMW Seria 3 330e Luxury Line
2019
87.150 km
Hibrid Plug-In
33.792 €
TVA deductibil
BMW Seria 3330e xDrive Limousine
BMW Seria 3 330e xDrive Limousine
2020
17.800 km
Hibrid Plug-In
37.900 €
TVA deductibil
BMW Seria 3 330i xDrive Sedan
BMW Seria 3 330i xDrive Sedan
2020
47.700 km
Benzina
384.900 €
TVA deductibil
BMW Seria 3 330e xDrive Sedan
BMW Seria 3 330e xDrive Sedan
2021
58.000 km
Hibrid Plug-In
37.490 €
TVA deductibil
BMW Seria 3 330 i Luxury Line
BMW Seria 3 330 i Luxury Line
2019
47.300 km
Benzina
40.040 €
TVA deductibil
BMW Seria 5 520d xDrive
BMW Seria 5 520d xDrive
2022
27.700 km
Diesel
46.694 €
TVA deductibil
BMW Seria 5 530e xDrive M-Sport
BMW Seria 5 530e xDrive M-Sport
2022
51.200 km
Hibrid Plug-In
52.640 €
TVA deductibil
BMW Seria 5 540 i xDrive sedan
BMW Seria 5 540 i xDrive sedan
2020
9.500 km
Benzina
53.500 €
TVA deductibil
BMW Seria 5 530i xDrive
BMW Seria 5 530i xDrive
2021
27.050 km
Benzina
46.500 €
TVA deductibil
BMW Seria 5 540i xDrive Luxury Line
BMW Seria 5 540i xDrive Luxury Line
2020
58.800 km
Benzina
46.301 €
TVA deductibil
Mercedes-Benz C 300 4MATIC AMG Line
Mercedes-Benz C 300 4MATIC AMG Line
2023
10.400 km
Benzina
56.400 €
TVA deductibil
Mercedes-Benz C 43 AMG 4MATIC 9G-TRONIC
Mercedes-Benz C 43 AMG 4MATIC 9G-TRONIC
2017
115.500 km
Benzina
39.500 €
TVA nedeductibil
Mercedes-Benz C 43 AMG 4MATIC 9G-TRONIC
Mercedes-Benz C 43 AMG 4MATIC 9G-TRONIC
2017
145.100 km
Benzina
38.500 €
TVA nedeductibil
Mercedes-Benz C 43 AMG 4MATIC 9G-TRONIC
Mercedes-Benz C 43 AMG 4MATIC 9G-TRONIC
2019
116.800 km
Benzina
37.500 €
TVA nedeductibil
Mercedes-Benz C 220d 9G-Tronic
Mercedes-Benz C 220d 9G-Tronic
2021
62.800 km
Diesel
34.490 €
TVA deductibil
Mercedes-Benz E 200 4MATIC Avantgarde
Mercedes-Benz E 200 4MATIC Avantgarde
2020
135.600 km
Benzina
37.664 €
TVA deductibil
Mercedes-Benz E Coupe 450 4MATIC
Mercedes-Benz E Coupe 450 4MATIC
2022
3.000 km
Benzina
74.950 €
TVA deductibil
Mercedes-Benz E Coupe 450 4MATIC
Mercedes-Benz E Coupe 450 4MATIC
2021
13.600 km
Benzina
66.378 €
TVA deductibil
Mercedes-Benz E Coupe 450 4MATIC
Mercedes-Benz E Coupe 450 4MATIC
2021
42.200 km
Benzina
63.949 €
TVA deductibil
Mercedes-Benz E 200 9G-Tronic AMG Line
Mercedes-Benz E 200 9G-Tronic AMG Line
2023
22.500 km
Benzina
51.260 €
TVA deductibil

Evoluția sistemului RWD

Deși sistemul RWD a dominat industria auto în prima jumătate a secolului XX, tendința s-a schimbat în favoarea transmisiei cu roți motrice față (FWD) în anii '70 și '80. Motivele principale au fost eficiența energetică superioară și costurile de producție mai mici ale sistemului FWD.

Cu toate acestea, în ultimele decenii, sistemul RWD a cunoscut o renaștere, datorită cererii crescute pentru automobile de performanță și sportive. Producătorii auto au investit resurse semnificative în dezvoltarea sistemelor RWD moderne, care combină avantajele clasice ale acestei configurații cu tehnologii avansate, cum ar fi controlul electronic al stabilității și diferențialele cu alunecare limitată.

Sistemul RWD în era modernă

În era actuală, sistemul RWD nu mai este doar o opțiune pentru mașinile de lux și de performanță. Producătorii auto au reușit să integreze această configurație și în modele mai accesibile, oferind șoferilor obișnuiți șansa de a experimenta plăcerea conducerii dinamice.

De exemplu, mărci precum Hyundai și Kia au lansat modele RWD accesibile, cum ar fi Genesis Coupe și Stinger, aducând experiența de conducere sportivă la un preț mai abordabil.

În plus, dezvoltarea tehnologiilor de control electronic al stabilității și a sistemelor de asistență la virare a permis îmbunătățirea semnificativă a manevrabilității și siguranței automobilelor RWD, chiar și în condiții dificile de aderență.

Comparație RWD vs. FWD

Pentru a înțelege mai bine avantajele și dezavantajele sistemului RWD, este util să îl comparăm cu configurația alternativă principală, transmisia cu roți motrice față (FWD):

Avantaje RWD față de FWD

  • Distribuție mai echilibrată a greutății
  • Tracțiune superioară la accelerare
  • Experiență de conducere mai captivantă
  • Performanțe superioare în condiții ideale

Avantaje FWD față de RWD

  • Tracțiune îmbunătățită pe suprafețe alunecoase
  • Spațiu interior mai generos
  • Costuri de producție mai mici
  • Eficiență energetică superioară

În cele din urmă, alegerea între RWD și FWD depinde de prioritățile și preferințele fiecărui șofer. Dacă performanța și experiența de conducere dinamică sunt cele mai importante, atunci sistemul RWD este alegerea ideală. În schimb, dacă eficiența energetică, spațiul interior și costurile sunt factori critici, atunci FWD poate fi o opțiune mai bună.

Viitorul sistemului RWD

În ciuda tendințelor actuale către electrificarea automobilelor și adoptarea sistemelor de transmisie hibride sau complet electrice, sistemul RWD nu pare să dispară prea curând. Pasionații de mașini de performanță și sport vor continua să aprecieze experiența de conducere autentică și dinamică oferită de această configurație clasică.

În plus, dezvoltarea tehnologiilor avansate de control electronic al stabilității și a sistemelor de asistență la virare va permite îmbunătățirea continuă a manevrabilității și siguranței automobilelor RWD, chiar și în condiții dificile de aderență.

Producătorii auto de top, precum BMW, Mercedes-Benz și Audi, vor continua să investească în dezvoltarea sistemelor RWD pentru modelele lor de performanță și lux, asigurând astfel că această configurație rămâne o opțiune atractivă pentru pasionații de conducere dinamică.

Sistemul de transmisie RWD reprezintă o configurație clasică și apreciată în lumea automobilelor, oferind o experiență de conducere captivantă și performanțe superioare. Deși are și unele provocări, cum ar fi tracțiunea redusă pe suprafețe alunecoase și complexitatea mecanică, rămâne o alegere populară pentru mașinile de performanță și sport.

Indiferent dacă sunteți un pasionat de viteză sau pur și simplu apreciați plăcerea de a conduce o mașină puternică și manevrabilă, sistemul RWD vă oferă o conexiune unică cu drumul și o experiență de neuitat la fiecare călătorie.

Distribuie articolul:
Alexandru Stăiculescu

Alexandru s-a alăturat echipei BCCH Group Switzerland AG la inceputul anului 2020. Anterior Alexandru a ocupat pozițiile de Director Executiv pentru afacerile grupului din domeniul transportului de persoane și din cel al vânzărilor de autovehicule second hand. Alexandru are o experiență de 10 ani în domeniul managementului vânzărilor și al proiectelor complexe care implică un număr mare de angajați și procese complexe de business engineering.

Urmăriți-ne activitatea:
Copyright © 2024 BCCH Group Switzerland AG. Toate drepturile rezervate.
BCCH Auto Switzerland este o marcă a societățtii BCCH Group Switzerland AG
Sediu social: Calea Bucureștilor 289 Otopeni, 075100, România
Nr. de înregistrare la Registrul Comerțului J23/4957/2022, CUI RO41848769
Apeleaza
Solicita oferta BCCH
Comanda masina