Călătoriile lungi pot fi extrem de solicitante atât fizic, cât și psihic. Oboseala, epuizarea și monotonia se pot strecura ușor, conducând la o scădere a capacității de concentrare și reacție. Acest lucru crește riscul de accidente rutiere, unele dintre ele având consecințe tragice. Pentru a preveni astfel de situații periculoase, industria auto a dezvoltat un sistem ingenios - Lane Assist.
Lane Assist, cunoscut și sub denumirea de Lane Departure Warning System sau Lane Support, este un sistem de asistență pentru șoferi conceput să monitorizeze poziția vehiculului pe calea de rulare și să intervină în cazul în care acesta se abate accidental de la traiectoria stabilită. Scopul principal al acestui sistem este de a crește nivelul de siguranță rutieră, avertizând șoferii atunci când părăsesc banda de circulație și prevenind potențiale accidente grave.
Deși ideea unui sistem de avertizare la părăsirea benzii de circulație poate părea una recentă, originile sale se întind în urmă cu peste două decenii. Pionierul în implementarea acestei tehnologii a fost gigantul auto german Mercedes-Benz, care a introdus Lane Assist pe camioanele sale Actros în anul 2000. Cu toate acestea, meritul de a fi adus acest sistem în segmentul automobilelor de pasageri revine producătorilor japonezi Nissan, Toyota și Honda, care au integrat Lane Assist în modelele lor de top în jurul anului 2001.
Pe măsură ce tehnologia a evoluat, Lane Assist a cunoscut și el mai multe stadii de dezvoltare. Astăzi, putem distinge următoarele tipuri principale de sisteme Lane Assist:
Pentru a putea monitoriza poziția vehiculului pe calea de rulare, sistemul Lane Assist se bazează pe o serie de senzori și camere video amplasate strategic pe mașină. Cea mai frecventă configurație include o cameră video montată în partea superioară a parbrizului sau în spatele oglinzii retrovizoare centrale.
Imaginile captate de această cameră sunt transmise către unitatea centrală a sistemului, unde sunt analizate și corelate cu datele primite de la radarul montat în bara de protecție sau în grila frontală. Prin procesarea acestor informații, sistemul Lane Assist poate identifica cu precizie marcajele rutiere și determina dacă vehiculul se abate de la banda de circulație.
În momentul în care sistemul detectează o încălcare a marcajului rutier, fără ca semnalizatorul să fie acționat, acesta va declanșa o serie de avertismente pentru șofer. Acestea pot include semnale sonore, lumini de avertizare pe tabloul de bord sau chiar vibrații transmise în volan. Dacă șoferul nu reacționează la aceste avertismente, sistemul Lane Assist poate interveni direct asupra direcției și frânelor pentru a readuce vehiculul pe banda corectă de circulație, reducând astfel riscul de accident.
Principalul beneficiu al sistemului Lane Assist este acela de a crește nivelul de siguranță rutieră, atât pentru șoferi, cât și pentru ceilalți participanți la trafic. Prin avertizarea promptă și intervenția activă în cazul unei abateri accidentale de la banda de circulație, acest sistem poate preveni coliziuni frontale, ieșiri de pe carosabil și alte accidente grave.
Statisticile arată că o proporție semnificativă a accidentelor rutiere sunt cauzate de părăsirea accidentală a benzii de circulație. Prin monitorizarea constantă a poziției vehiculului și intervenția promptă în cazul unei abateri, Lane Assist poate preveni multe dintre aceste accidente, salvând vieți și reducând costurile asociate daunelor materiale.
Sistemul Lane Assist reprezintă o inovație semnificativă în domeniul siguranței rutiere, oferind un nivel suplimentar de protecție atât pentru șoferi, cât și pentru ceilalți participanți la trafic. Prin combinarea tehnologiei avansate cu avertismente intuitive și intervenție activă, acest sistem se dovedește a fi un asistent de încredere pentru toți cei care petrec multe ore la volan. Adoptarea pe scară largă a Lane Assist în industria auto este un pas important către un viitor mai sigur pe șoselele noastre.
Echipa BCCH Auto Switzerland oferă clienților consultanța necesară achiziționării unui autovehicul din stocul propriu sau la comandă de oriunde din țările Uniunii Europene.