Istoria SUV-urilor Land Rover incepe in 1947, cand Maurice Wilks, designerul-sef al producatorului auto britanic Rover Company, a schitat primul prototip pentru un vehicul robust, de teren. Inspirat de Jeep-ul armatei americane, SUV-ul Land Rover a fost conceput ca un vehicul utilitar care sa serveasca nevoilor agricole, dar care sa fie suficient de robust pentru a aborda toate tipurile de teren.
De-a lungul anilor au fost lansate mai multe SUV-uri Land Rover, dar primul, cunoscut sub numele de Seria I, a fost lansat la Salonul Auto de la Amsterdam in 1948. Acest vehicul cu design patratos a castigat rapid recunoasterea ca fiind un vehicul utilitar ideal. Era propulsat de un motor de 1.6 litri, avea tractiune integrala permanenta si era prevazut cu dotari optionale utile, printre care si o priza pentru putere care putea fi folosita pentru a actiona utilaje.
In anii 1950, Land Rover si-a extins gama cu Seria II si IIA, care aveau motoare mai puternice si caroserii mai late. Aceste vehicule nu aveau doar scop agricol, ci au devenit, de asemenea, preferate de fortele militare, agentiile umanitare si aventurierii din intreaga lume, datorita capacitatii lor off-road exceptionale si fiabilitatii.
Range Rover, lansat in 1970, a marcat un punct important in istoria Land Rover. Era mai confortabil si mai luxos decat predecesorii sai, iar caracteristicile inovatoare pentru acea vreme precum frane pe disc si un interior spatios cu hayon divizat, au stabilit un nou standard pentru vehiculele off-road. A reusit sa faca legatura intre utilitate si lux, jucand un rol important in evolutia SUV-ului. Anii 1980 si 1990 au fost martorii unei diversificari suplimentare a gamei de SUV-uri Land Rover, astfel ca in 1989 a fost lansat modelul compact si accesibil Land Rover Discovery, iar in 1997 a fost introdus Freelander, destinat pietei SUV-urilor mai mici.
In 2000, BMW a vandut Land Rover catre Ford, iar apoi, in 2008, compania auto indiana Tata Motors a cumparat Jaguar si Land Rover de la Ford, creand o noua entitate, Jaguar Land Rover (JLR).
Sub proprietatea Tata, Land Rover si-a continuat dezvoltarea, introducand modele inovatoare precum Range Rover Evoque in 2011, un SUV compact de lux, si Range Rover Velar in 2017, un SUV de lux de dimensiuni medii. Aceste vehicule au combinat punctele forte traditionale ale Land Rover, respectiv capacitatea off-road si robustetea, cu designul modern si tehnologia de ultima generatie.
In ultimii ani, Land Rover a abordat provocarile reprezentate de schimbarile climatice si de nevoia de transport durabil. Compania s-a angajat sa isi electrifice intreaga gama pana in 2030, iar primul Land Rover complet electric este asteptat sa fie lansat in 2024. De la radacinile sale timpurii ca vehicul utilitar, Land Rover a evoluat intr-un brand care reprezinta lux, performanta si sustenabilitate. Istoria sa este o marturie a adaptabilitatii si a angajamentului sau de a raspunde nevoilor si aspiratiilor in schimbare ale clientilor sai.
Iata unele dintre cele mai iconice modele de SUV-uri Land Rover lansate de-a lungul anilor:
Istoria Land Rover a continua cu prima generatie Range Rover, denumita adesea Range Rover Classic si a marcat un moment important in industria auto atunci cand a debutat in 1970. Produs de constructorul auto britanic Land Rover, acesta a revolutionat piata prin imbinarea confortului, luxului si performantei cu o capacitate off-road exceptionala. Oferit initial ca model cu doua portiere, design-ul Range Rover a fost revolutionar, oferind un mix de confort pe sosea si indemanare off-road nemaivazut pana atunci pe piata.
In 1981, ca raspuns la cererea consumatorilor pentru mai multa versatilitate, a fost introdusa o versiune cu patru usi, ceea ce i-a sporit atractivitatea. De asemenea, in 1992, modelul Classic a fost un pionier in aplicarea sistemului de control electronic al tractiunii si a suspensiei pneumatice electronice automate, ceea ce i-a consolidat acreditarile off-road si a stabilit un model pentru generatiile viitoare Range Rover.
Productia Range Rover Classic a continuat pana in 1996, marcand o perioada impresionanta de 26 de ani de productie. Astazi, este recunoscut ca fiind un design fundamental care a influentat crearea pietei moderne de SUV-uri Land Rover si nu numai si este considerat un clasic de colectie in intreaga lume.
Land Rover 90, un vehicul off-road britanic prin excelenta, are o istorie bogata care dateaza de la inceputul anilor 1980, fiind esential in istoria Land Rover. Lansat initial in 1983, ca parte a seriei Defender de la Land Rover, a fost denumit dupa lungimea ampatamentului sau in centimetri. Modelul 90 a fost o reinventare seriei III Land Rover si a intruchipat un design mai confortabil si mai prietenos pentru sofer. Sub capota, SUV-ul Land Rover 90 oferea initial doua motoare de 2.3 litri, unul pe benzina si unul Diesel, iar ulterior au aparut noi motorizari, printre care si 200 Tdi si 300 Tdi.
Acest model Land Rover a fost construit pentru terenuri accidentate si a fost dotat cu tractiune integrala, oferind o performanta off-road fara egal. In 1990, vehiculul a fost rebranduit ca Defender pentru a-l distinge de modelul Discovery al marcii. Land Rover 90/Defender s-a bucurat de o serie de productie pana in 2016, cu editii speciale ocazionale lansate ulterior. De-a lungul istoriei Land Rover, modelul 90 a capatat un statut iconic datorita designului sau utilitar.
Lansat in 1958, SUV-ul Land Rover Seria II a jucat un rol important in dezvoltarea emblematicului brand Land Rover. Bazandu-se pe succesul predecesorului sau, Seria II a incorporat diverse imbunatatiri pentru a-i spori capacitatile off-road si functionalitatea generala. O imbunatatire notabila a fost introducerea unui motor pe benzina imbunatatit de 2.3 litri, care oferea o putere si un cuplu motor mai mari in comparatie cu modelul anterior. Aceasta imbunatatire a permis Seriei II sa abordeze terenuri dificile cu mai multa usurinta. In plus, Seria II a prezentat o cutie de viteze mai rafinata si un sistem de franare imbunatatit, sporindu-i si mai mult performanta si siguranta.
Seria II a introdus, de asemenea, diverse modificari estetice, inclusiv un design revizuit al grilei frontale si o noua dispunere a bordului, ceea ce i-a conferit un aspect mai modern si mai distinctiv. Designul sau robust si utilitar a ramas intact, subliniind capacitatea vehiculului de a rezista in conditii dificile. De-a lungul perioadei sale de productie, SUV-ul Land Rover Seria II a castigat popularitate atat ca vehicul utilitar versatil, cat si ca un autoturism fiabil. Adaptabilitatea sa l-a transformat intr-un favorit printre fermieri, exploratori si aventurieri din intreaga lume. Seria II a stabilit reputatia Land Rover ca vehicul care poate fi folosit oriunde, pregatind terenul pentru succesul continuu al marcii in anii urmatori.
Acesta este unul dintre cele mai emblematice SUV-uri Land Rover din istoria automobilisticii britanice, fiind lansat in 1983. Numele sau a fost initial derivat de la ampatamentul de 110 inch, care il deosebea de Land Rover 90, care era mai scurt. Acest vehicul off-road, descendent al seriei Land Rover, a fost proiectat pentru utilitate si robustete. A fost echipat cu un nou sistem de suspensie care l-a facut mai versatil atat pentru mediul rural, cat si pentru cel urban. De asemenea, 110 era disponibil cu o gama larga de motoare, inclusiv benzina, diesel si turbodiesel, oferind un amestec unic de putere si durabilitate. A introdus schimbari semnificative in linia Land Rover, inclusiv un interior confortabil, performante mai mari pe sosea si mai mult spatiu pentru pasageri.
A doua generatie Range Rover, denumita oficial Range Rover P38A, a reprezentat o schimbare distincta fata de predecesorul sau, productia sa desfasurandu-se intre 1994 si 2002. Numit dupa cladirea in care a fost dezvoltat, acest SUV Land Rover a fost proiectat pentru a imbunatati primul model, pastrandu-i in acelasi timp esenta fundamentala. P38A era mai luxos, reflectand o tendinta mai larga a industriei catre imbinarea luxului cu utilitatea. A prezentat numeroase progrese, inclusiv o versiune actualizata a motorului Rover V8 si, pentru prima data la un Range Rover, o optiune diesel. Estetica exterioara a fost modernizata, dar s-a adus un omagiu designului clasic Range Rover. La interior, dotari precum controlul climatizarii pe doua zone, navigatia prin satelit si un sistem audio de inalta calitate reflectau mutarea Range Rover pe segmentul superior.
Land Rover Discovery 2 este un model notabil in istoria Land Rover, o companie britanica renumita pentru vehiculele sale 4x4 robuste si versatile. Discovery 2 a fost lansat in 1998, fiind o evolutie a modelului original Discovery din 1989. Acesta a reprezentat un salt semnificativ fata de predecesorul sau, fiind propulsat fie de un motor diesel Td5 de 2.5 litri, fie de unul V8 pe benzina de 4 litri, ambele oferind putere si cuplu substantiale pentru terenuri dificile. Modelul a venit cu sisteme utile precum Active Cornering Enhancement si Hill Descent Control, care au fost esentiale pentru imbunatatirea abilitatilor sale off-road. Designul sau era utilitar, dar confortabil, oferind sapte locuri si un spatiu de incarcare amplu.
In ciuda unor probleme de fiabilitate de-a lungul anilor, Discovery 2 a fost laudat pentru echilibrul sau intre agilitatea off-road si confortul pe sosea, ceea ce l-a facut popular atat in randul aventurierilor, cat si al familiilor. Productia a durat pana in 2004, fiind succedat de Discovery 3. Astazi, Discovery 2 ocupa un loc in patrimoniul din istoria de SUV-uri Land Rover, o dovada a angajamentului marcii de a produce vehicule capabile si versatile.
Care din SUV-urile Land Rover sunt preferatele tale?
Pasionata de masini, mi-am început cariera ca inginer, ca specialist back-office service si cu atribuții de responsabil garantii. Am avansat în pozitia de Director Executiv al diviziei de închirieri pe termen scurt si lung, pe care am înființat-o si am dezvoltat-o, construind un parc de peste 700 de vehicule.
Echipa BCCH Auto Switzerland oferă clienților consultanța necesară achiziționării unui autovehicul din stocul propriu sau la comandă de oriunde din țările Uniunii Europene.