În lumea automobilelor de lux și a colecționarilor avizi, un automobil rar și cu o istorie captivantă poate atinge prețuri exorbitante. Astfel, un Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé din 1955 a devenit recent cea mai scumpă mașină vândută vreodată la licitație, stabilind un nou record mondial. Această capodoperă auto, o adevărată bijuterie pe patru roți, a fost adjudecată pentru uriașa sumă de 142 de milioane de dolari, depășind cu mult recordul anterior deținut de un Ferrari 250 GTO.
Povestea Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé își are rădăcinile în anii de glorie ai sporturilor cu motor din perioada postbelică. După ce Juan Manuel Fangio a cucerit titlul mondial în Formula 1 în 1954 cu modelul 300 SL, inginerul-șef Rudolf Uhlenhaut a pus bazele unui nou proiect ambițios: dezvoltarea unei mașini de curse capabile să domine sezonul 1955.
Rezultatul muncii lui Uhlenhaut a fost Mercedes-Benz 300 SLR, un adevărat monstru de performanță pentru vremea respectivă. Acesta era echipat cu un motor aspirat de 3.0 litri cu 8 cilindri care genera nu mai puțin de 302 cai putere, depășind cu mult standardele epocii. Cutia de viteze era manuală cu 5 trepte, iar greutatea totală era de doar 998 de kilograme, asigurând o agilitate remarcabilă.
Uhlenhaut, cunoscut și ca "inginerul-pilot", nu s-a mulțumit doar să deseneze mașina, ci a testat-o personal pe circuitele de curse. Legenda spune că, după un prânz copios pe circuitul de la Nurburgring, Uhlenhaut l-a lăsat mască pe însuși campionul mondial Fangio, realizând un tur cu 3 secunde mai rapid decât acesta. Replica lui Uhlenhaut a devenit celebră: "Fangio mai are nevoie de ceva antrenament."
În ciuda performanțelor remarcabile ale modelului 300 SLR, soarta lui a fost marcată de o tragedie. În 1955, la Cursa de 24 de ore de la Le Mans, un accident cumplit a dus la moartea pilotului Pierre Levegh și a 83 de spectatori. Acest incident tragic a determinat Mercedes-Benz să se retragă din sporturile cu motor.
Însă, înainte de retragere, Uhlenhaut a dezvoltat două prototipuri de 300 SLR cu cockpit închis, cunoscute sub numele de Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé. Aceste bijuterii pe patru roți au primit numele inginerului ca un omagiu pentru creațiile sale remarcabile.
Cele două prototipuri Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé se distingeau prin caracteristici unice și un design revoluționar. Una dintre trăsăturile cheie era deschiderea verticală a portierelor, cunoscută sub numele de "gullwing" (aripă de pescăruș). Această soluție ingenioasă a fost adoptată ulterior și de alte modele iconice, precum DeLorean DMC-12 din "Înapoi în Viitor" sau Tesla Model X.
Unul dintre cele două prototipuri a devenit mașina de companie a lui Uhlenhaut, care o folosea pentru a face naveta între Stuttgart și Munchen. Se spune că inginerul parcurgea distanța de 220 de kilometri în doar o oră, profitând de viteza maximă de 300 km/h a mașinii sale unice.
Deși ambele prototipuri au fost păstrate de Mercedes-Benz, unul dintre ele a fost expus la Muzeul Mercedes-Benz din Stuttgart, permițând publicului să admire această capodoperă rară. Celălalt exemplar a făcut parte din colecția privată Mercedes-Benz Classic, alături de alte 1.100 de automobile istorice.
În mai 2022, unul dintre cele două prototipuri Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé a fost scos la licitație în cadrul unui eveniment organizat de Muzeul Mercedes-Benz și casa de licitații RM Sotheby's. Licitația a atras atenția colecționarilor de mașini și artă din întreaga lume, iar mașina a fost adjudecată pentru suma astronomică de 142 de milioane de dolari, stabilind un nou record mondial.
Cumpărătorul a preferat să-și păstreze anonimitatea, însă se știe că este un pasionat al mașinilor clasice, nu un simplu investitor. Dealer-ul britanic de mașini clasice Simon Kidston, care a intermediat tranzacția, a declarat: "Cumpărătorul este în primul și primul rând un entuziast, nu un investitor. Este cineva care pur și simplu iubește mașina."
În ciuda sumei colosale încasate, motivația Mercedes-Benz pentru vânzarea unuia dintre cele două prototipuri Uhlenhaut Coupé nu a fost strict financiară. Compania germană a anunțat că banii vor fi folosiți pentru a crea un fond care va finanța proiecte de cercetare și educație legate de mediu și decarbonizare, în parteneriat cu o companie specializată.
Cazul Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé readuce în prim-plan dezbaterea privind motivațiile care stau în spatele pasiunii pentru mașinile clasice. Unii le văd ca pe o investiție, în timp ce alții sunt mânați de o dragoste pură pentru aceste bijuterii pe patru roți.
Alin Ionescu, cunoscut sub numele de "Mașinistul", un pasionat al mașinilor clasice și proprietarul unui Mercedes-Benz 320 CE din 1993, subliniază dificultatea de a stabili prețul corect pentru astfel de automobile. "Piața mașinilor clasice nu este întotdeauna previzibilă, iar valorile de catalog sunt contrazise frecvent atât de mașini subevaluate de cei care nu știu ce vând, dar și de cei care își doresc atât de mult o anumită mașină încât sunt dispuși să plătească oricât pentru a o avea."
Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé este o capodoperă auto care transcende granițele obișnuite ale valorii financiare. Această bijuterie pe patru roți reprezintă o combinație unică de performanță, design revoluționar și o istorie captivantă legată de Rudolf Uhlenhaut, inginerul-pilot care a lăsat o amprentă indelebilă în lumea automobilelor de curse. Recordul de 142 de milioane de dolari stabilit la licitație demonstrează că pasiunea pentru mașinile clasice poate atinge cote nebănuite, depășind simplele considerente financiare.
Sorin este un profesionist experimentat și pasionat în domeniul vânzărilor și reparațiilor autovehiculelor rutiere, cu peste 35 de ani de experiență în industrie. A deținut poziții de conducere în cadrul unor dealership-uri de renume și a contribuit la dezvoltarea unor proiecte inovatoare în domeniul auto. Acum, Sorin aduce această expertiză și pasiune în cadrul echipei BCCH Group Switzerland, continuând să exceleze în domeniul său.
Echipa BCCH Auto Switzerland oferă clienților consultanța necesară achiziționării unui autovehicul din stocul propriu sau la comandă de oriunde din țările Uniunii Europene.