În lumea automobilelor, tracțiunea reprezintă un factor esențial pentru performanță, control și siguranță. La BMW, această cerință a fost îndeplinită prin intermediul xDrive, un sistem inteligent de tracțiune integrală care a schimbat regulile jocului. Acest articol vă oferă o privire de ansamblu cuprinzătoare asupra evoluției și funcționării acestei tehnologii inovatoare.
Înainte de a descoperi sistemul xDrive, trebuie să aruncăm o privire în trecut pentru a înțelege rădăcinile sale. BMW a fost unul dintre pionierii tracțiunii integrale în industria auto de lux, introducând prima sa versiune în 1985 cu modelul 325iX. Deși eficient, acest sistem inițial se baza pe cuplaje cu ambreiaj pentru a distribui cuplul între punți, o abordare mai puțin sofisticată.
Odată cu lansarea SUV-ului X5 în 2001, BMW a adus îmbunătățiri semnificative prin intermediul unui sistem cu control electronic, eliminând necesitatea cuplajelor cu ambreiaj. Această evoluție a pregătit terenul pentru debutul xDrive în 2003, o adevărată revoluție în domeniul tracțiunii integrale.
Inima xDrive este reprezentată de un diferențial cu ambreiaj acționat electronic, care variază distribui cuplul între punțile față și spate. În modelele recente precum X3, X5 și X6 din 2018, raportul implicit de distribuție a cuplului este de 40:60 între puntea față și cea spate. Totuși, sistemul poate trimite până la 100% din cuplu către oricare dintre punți, în funcție de condițiile de aderență.
Diferențialul xDrive folosește un servo-motor electric de înaltă viteză pentru a acționa un disc-cam care aplică ambreiajul umed. În majoritatea vehiculelor, sistemul utilizează diferențiale deschise la fiecare punte, bazându-se pe frânele controlate electronic pentru a transfera cuplul de la roțile care patinează.
Pentru modelele BMW construite pe o platformă transversală cu tracțiune față, precum X1, Seria 1 și Seria 2 Active Tourer, se folosește un sistem GKN Driveline. Acesta trimite în mod implicit 100% din cuplu la roțile din față, distribuind puterea și la roțile spate doar atunci când cele din față patinează.
O versiune superioară a xDrive, numită "Controlul dinamic al performanței" (DPC), a fost introdusă în 2008 pe modelul X6 și ulterior adoptată și de alte vehicule, inclusiv X5 M. Pe lângă distribuția cuplului între punți, DPC poate vectoriza cuplul și între roțile spate, îmbunătățind agilitatea în viraje.
Sistemul DPC folosește un ambreiaj și un angrenaj planetary în diferențialul spate pentru a supracomanda o roată sau o punte după necesități. Controlul electronic de stabilitate (DSC) beneficiază de asemenea de DPC pentru a corecta subvirarea sau supravirarea, oferind rezultate mai line și evitând pierderile temporare de putere asociate cu metoda tradițională de frânare individuală a roților.
Sistemul xDrive a devenit o opțiune populară în gama BMW, fiind disponibil pe majoritatea modelelor actuale. Iată câteva exemple de vehicule echipate cu această tehnologie:
Ca orice sistem complex, xDrive nu este lipsit de potențiale probleme. Unele dintre cele mai frecvente defecțiuni includ uzura prematură a discurilor de ambreiaj din cauza unor erori ale servo-motorului, deteriorarea angrenajului final al punții spate și uzura lagărelor cutiei de transfer din cauza discurilor de ambreiaj uzate.
BMW a abordat aceste probleme prin îmbunătățiri continue ale designului și materialelor componente, precum și prin programe de întreținere preventivă. Inginerii companiei lucrează constant pentru a crește fiabilitatea și longevitatea sistemului xDrive.
Dincolo de aspectele tehnice, xDrive oferă o experiență de conducere unică și captivantă. Aderența excelentă pe suprafețe alunecoase sau în condiții meteo nefavorabile conferă un sentiment de siguranță și control deplin. De asemenea, distribuția dinamică a cuplului îmbunătățește agilitatea și manevrabilitatea, permițându-vă să savurați fiecare curbă cu încredere.
Indiferent dacă alegeți un SUV robust precum X5 sau un sedan elegant ca Seria 7, xDrive vă oferă o experiență de conducere fără compromisuri, combinând performanța și manevrabilitatea cu tracțiunea excelentă.
BMW nu se oprește aici în ceea ce privește dezvoltarea sistemului xDrive. Compania lucrează constant la îmbunătățiri și inovații, explorând noi materiale și tehnologii pentru a crește eficiența și fiabilitatea.
De exemplu, în cadrul proiectului "Neue Klasse", BMW vizează integrarea xDrive cu platforme dedicate vehiculelor electrice, asigurând o experiență de conducere excepțională și o distribuție optimă a cuplului chiar și pentru automobilele alimentate electric.
Decizia de a opta pentru xDrive sau pentru tracțiunea spate depinde în mare măsură de stilul dvs. de conducere și de condițiile în care veți folosi vehiculul. Dacă căutați siguranță și tracțiune excelentă pe suprafețe alunecoase sau în condiții meteo nefavorabile, xDrive este alegerea ideală.
Pe de altă parte, dacă sunteți un pasionat al condusului sportiv și doriți o experiență de conducere mai pură, orientată către plăcerea de a conduce, atunci tracțiunea spate ar putea fi opțiunea potrivită pentru dvs.
Cea mai bună modalitate de a înțelege avantajele xDrive este să îl experimentați personal cu un test drive la sediul nostru din Calea Bucurestilor 289, Otopeni.. BCCH Auto Switzerland oferă posibilitatea de a testa sistemul în cadrul unei experiențe de conducere captivante, permițându-vă să simțiți pe propria piele controlul și agilitatea oferite de această tehnologie inovatoare.
În lumea automobilelor de lux, xDrive reprezintă un reper al inovației și al performanței. Acest sistem inteligent de tracțiune integrală a redefinit standardele în ceea ce privește controlul, siguranța și plăcerea de a conduce, oferind o experiență de neuitat pentru pasionații de automobile.
Indiferent dacă sunteți în căutarea unui SUV robust sau a unui sedan elegant, xDrive vă oferă cel mai bun din ambele lumi: tracțiune excelentă și manevrabilitate sportivă. Descoperiți lumea fascinantă a xDrive și pregătiți-vă să redefiniti ceea ce înseamnă cu adevărat plăcerea de a conduce.
Echipa BCCH Auto Switzerland oferă clienților consultanța necesară achiziționării unui autovehicul din stocul propriu sau la comandă de oriunde din țările Uniunii Europene.