Fie că doriți să aveți parte de momente plăcute la volan sau să conduceți în siguranță pe drumuri dificile, un sistem de tracțiune integrală poate fi un atuu valoros. Majoritatea producătorilor auto oferă această opțiune pe anumite modele, iar Volkswagen nu face excepție cu sistemul său 4motion.
Mecanismul 4motion a început să prindă contur la începutul anilor '80, când Volkswagen a prezentat un prototip numit Passat Variant Tetra – primul model din gama sa echipat cu tracțiune integrală. Inițial denumit "Syncro", sistemul era strâns legat de cel dezvoltat de Audi, faimosul "Quattro".
Odată cu lansarea celei de-a patra generații Golf în 1998, Volkswagen a înlocuit diferențialul cu cuplare vâscoasă cu un ambreiaj multi-disc controlat electronic. Această tranziție a marcat o etapă importantă în evoluția sistemului 4motion.
În zilele noastre, pe modelele Volkswagen cu bază MQB (platformă modulară cu motor transversal) echipate cu 4motion, puterea este distribuită între punțile față și spate prin intermediul unui ambreiaj cu mai multe discuri (Haldex). În condiții normale de conducere pe asfalt uscat, întreaga putere este transmisă către puntea față, contribuind astfel la economisirea combustibilului.
Totuși, în cazul unei potențiale pierderi de tracțiune, puntea spate este activată instantaneu. Acesta este motivul pentru care 4motion este considerat un sistem de tracțiune pe patru roți compromis permanent – orice pierdere de tracțiune pe drum este practic exclusă. Nu există o distribuție fixă a energiei, ci o adaptare continuă la condițiile reale de conducere.
Pe de altă parte, vehiculele montate pe structura MLB (platformă modulară cu motor longitudinal), cum ar fi Volkswagen Touareg, pot fi echipate cu un sistem permanent de tracțiune pe patru roți. În acest caz, ele sunt dotate cu un diferențial cu blocare centrală (Torsen), cu distribuție dinamică asimetrică a cuplului care repartizează puterea între ambele osii.
O unitate de control acționează ambreiajul Haldex și monitorizează constant capacitatea de tracțiune a roților în timpul deplasării. Atunci când detectează că una sau mai multe roți nu au suficientă aderență, sistemul redistribuie automat puterea către celelalte roți pentru a compensa.
Acest proces are loc printr-un sistem multi-ambreiaj care conectează ambele axe instantaneu. De exemplu, dacă o roată începe să patineze pe noroi, forța motorului va fi transferată roților care au o aderență mai bună. Astfel, este mai ușor să mențineți controlul în condiții periculoase, deoarece procesul are loc aproape instantaneu, de obicei înainte ca șoferul să observe pierderea tracțiunii.
Sistemul 4motion nu este util doar pe drumuri în stare proastă, ci ajută și în viraje strânse și în pantele abrupte. Principala diferență față de alte sisteme de tracțiune integrală constă în modul în care este implementat. În timp ce dispozitivele standard monitorizează viteza roții, sistemul 4motion examinează viteza vehiculului, accelerația liniară și laterală, precum și unghiul de viraj pentru a preveni derapajele sau rotirea excesivă.
Cu toate acestea, trebuie să avem în vedere că acest dispozitiv nu transformă mașina într-un SUV autentic. Dincolo de virtuțile menționate mai sus, sistemul 4motion al Volkswagen nu a fost proiectat pentru off-road. Pentru astfel de nevoi, există producători care oferă configurații mai potrivite.
Sistemul 4motion nu este disponibil pe cele mai mici modele ale casei, cum ar fi T-Cross, Up! sau Polo, nici pe Touran. De asemenea, nu este disponibil pe toate motoarele mărcii, ci doar pe cele mai puternice.
Cu toate acestea, îl puteți găsi pe Golf TDI de 150 CP, pe Golf R și pe cel mai aventuros model, Alltrack. În cazul T-Roc, este disponibil și la motoarele pe benzină și diesel de 190 CP.
4motion este prezent și pe cele mai puternice versiuni ale modelelor Arteon, Passat, Sharan, California/Multivan, Tiguan și Touareg. Pentru Amarok și Touareg, nu există nicio altă opțiune disponibilă decât tracțiunea integrală, deoarece sunt echipate din fabrică cu motorul V6 TDI de 3,0 litri.
Dacă nu aveți – sau căutați – un model cu câțiva ani vechime, numai modelele de pasageri derivate din Transporter și Amarok oferă tracțiune integrală asociată cu o cutie de viteze manuală.
Deși denumirea "4motion" este destinată mărcii Volkswagen, diferite configurații ale acestui sistem de tracțiune integrală sunt prezente și pe alte modele ale grupului: SEAT, Skoda, Audi și Porsche.
Ultima generație a sistemului 4motion vine în combinație cu o gardă la sol și unghiuri specifice, precum și cu noi programe de rulare. La startul vânzărilor, Volkswagen a oferit această versiune în combinație cu dieselul 2.0 TDI de 150 CP și cu motorul pe benzină 2.0 TSI de 180 CP.
Gama modelelor cu tracțiune integrală a fost ulterior extinsă cu două dieseluri 2.0 TDI de 190 și 240 CP, precum și cu două motoare pe benzină 2.0 TSI de 150 și 220 CP.
Sistemul 4motion vine împreună cu o gardă la sol și unghiuri de trecere modificate comparativ cu versiunile cu tracțiune față. Astfel, modelele cu 4motion au o gardă la sol de 200 mm în loc de 189 mm. Unghiul de atac este mai mare, de 25,6 grade, în loc de 18,3 grade, în timp ce unghiul de degajare a rămas același, de 24,7 grade.
Sistemul 4motion operează cu un nou ambreiaj multidisc care distribuie fluent cuplul motor între cele două punți. Pentru a economisi energie, pe asfalt uscat, vehiculul este propulsat doar de puntea față. În caz de risc de pierdere a aderenței, puntea spate este cuplată lin într-o fracțiune de secundă.
Deoarece șoferul nu intervine în cuplarea tracțiunii, sistemul 4motion este catalogat ca fiind un sistem 4x4 permanent. Distribuția tracțiunii către toate cele patru roți este activă înainte ca roțile să patineze efectiv.
La noul sistem 4motion, cuplul este distribuit variabil și continuu către toate roțile chiar înainte de pierderea tracțiunii. Dacă înainte un sistem 4x4 lucra cu distribuții fixe ale cuplului, noul 4motion permite variația continuă a cuplului de la 100% pe față până la aproape 100% pe puntea spate.
O unitate de control reglează permanent distribuția cuplului între cele două punți și controlează cât de mult trebuie cuplat ambreiajul multidisc prin activarea unei pompe de ulei. Presiunea uleiului crește presiunea de contact la discurile ambreiajului proporțional cu cuplul necesar la puntea spate. Astfel, nivelul presiunii aplicate între discurile ambreiajului poate fi utilizat pentru a varia mărimea cuplului transmis către puntea spate.
În paralel, unitatea de control evaluează parametri ca viteza roții și unghiul de rotație al volanului. Dacă cuplajul multidisc acționează ca un diferențial blocabil longitudinal între punți, diferențialul electronic EDS integrat în sistemul de control al stabilității ESC activează ca un diferențial blocabil pentru roțile fiecărei punți.
Toate versiunile 4motion au funcția XDS+ care frânează roțile de pe interiorul virajului, optimizând astfel răspunsul și precizia direcției. Sistemul 4motion are patru moduri de rulare – Onroad, Snow, Offroad și Offroad individual.
Modul Onroad este modul standard. Prin activarea lui, șoferul poate selecta profilul preferat – Normal, Sport, Eco și Individual. Opțiunea este disponibilă standard la toate versiunile cu 4motion. Dacă se comandă opțional și suspensia adaptivă DCC, atunci apare în plus și modul Comfort.
Modul Snow modifică răspunsul accelerației, care devine mai lin, al cutiei automate DSG care schimbă mai timpuriu, precum și al sistemului de control al tracțiunii ASR.
În modul Offroad, motorul și cutia adoptă caracteristicile specifice condițiilor dificile de teren. Dacă vehiculul 4motion este echipat cu transmisie DSG, cutia cu dublu ambreiaj schimbă mai târziu, direcția trece pe modul Sport pentru un feeling mai bun, suspensia adaptivă DCC pe modul Comfort, iar luminile dinamice pe Offroad (lumină mai strălucitoare și cu bandă mai largă în apropierea mașinii).
De asemenea, sistemele ESC, ABS și EDS au reglaje specifice pentru acest mod.
Modul Offroad Individual permite șoferului să își aleagă reglajele dorite, de exemplu modul Normal pentru motor, cutie și direcție și Sport pentru DCC. Sau poate deselecta sistemul de asistare la coborârea pantelor.
Aceste moduri pot fi activate de la noul buton rotativ de pe consola centrală. Rotind spre stânga se activează modurile Onroad și Snow, iar rotind spre dreapta cele două moduri Offroad și Offroad Individual.
Apăsând butonul rotativ în oricare dintre moduri apare un meniu pop-up care include profilurile de rulare pe displayul tactil al sistemului multimedia.
În esență, sistemul 4motion de la Volkswagen oferă o serie de beneficii semnificative:
Deși nu este conceput pentru off-road extrem, sistemul 4motion reprezintă o opțiune atractivă pentru șoferii care doresc un plus de tracțiune și control pe drumuri dificile sau în condiții meteorologice nefavorabile.
Fie că sunteți în căutarea unui vehicul capabil să facă față provocărilor off-road ușoare sau doriți pur și simplu un plus de siguranță și control în condiții de iarnă, sistemul 4motion de la Volkswagen merită luat în considerare. Cu o gamă largă de modele echipate cu acest sistem și o varietate de moduri de rulare personalizabile, aveți șansa de a găsi mașina potrivită nevoilor dumneavoastră.
Deși nu este un sistem de tracțiune integrală conceput pentru off-road extrem, 4motion oferă un echilibru excelent între performanță, confort și economie de combustibil. Prin distribuția variabilă a cuplului și funcțiile avansate de control al tracțiunii, puteți face față cu încredere celor mai dificile condiții de drum.
Așadar, dacă sunteți în căutarea unei mașini care să vă ofere un plus de tracțiune și control, fără a face rabat de la plăcerea de a conduce, luați în considerare modelele Volkswagen echipate cu sistemul 4motion. Fie că alegeți un Golf, un Passat, un Tiguan sau chiar un Touareg, veți descoperi un partener de încredere pentru aventurile dumneavoastră pe șosea.
Echipa BCCH Auto Switzerland oferă clienților consultanța necesară achiziționării unui autovehicul din stocul propriu sau la comandă de oriunde din țările Uniunii Europene.